Khamis, 9 Disember 2010

Cara Susu Formula Mencederakan Lapisan Usus Bayi Anda

Salam semua...

Hari ini saya menerima email daripada seorang ibu yang dikenali sebagai Mommy Lyna iaitu Founder & CEO SusuSihat.com....ceritanya sangat menarik perhatian saya..dan saya ingin berkongsi mengenainya dengan kawan-kawan yang berada di luar sana... : D

Hi nuraida,

Tahu tak sebenarnya usus bayi di bawah umur sebulan ni macam jaring. Ia menyerap apa saja yang melaluinya termasuklah segala kuman dan bacteria; baik ke jahat semua pun dia sapu.

Yang bahayanya, ia mudah bocor! Hanya satu cara saja untuk 'menampal' jaring-jaring itu & mengelakkan kebocoran.

Susu Ibu!

Susu ibu mengandungi "sIgA" yang boleh melapisi usus bayi baru lahir ni sampailah ususnya matang. Kemudian ia menyediakan "pH" atau tahap keasidan yang optimum dalam usus untuk pembiakan bakteria baik spt "Lactobacillus bifidus" yg dapat hidup dengan aman tanpa gangguan bakteria jahat.

Mesti anda pernah dengar nama "Bifidus" dalam satu iklan susu formula kan? Itu kita tak tahu bagaimana dia formulasikan bifidus tu, tapi dengan susu ibu, bifidus yang asli dan tulen sahaja diterima!

Yang bertugas menghalang penjajahan bakteria jahat tu pula namanya "Oligosakarida" dalam susu ibu. Mesti anda pernah dengar juga nama Oligo.. Oligo ni kan.

Jika anda memberinya formula, maka hilanglah lapisan perlindungan dalam ususnya. Tentunya kita tak mahu beri yang second best kepada anak kesayangan kita kan?

Happy Breastfeeding!

Luv,
Mommy Lyna
Founder & CEO SusuSihat.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...